خمکاری آهن

آیا به دنبال بهترین راه برای خمکاری ورق‌های آهنی هستید؟ شکل دادن و خم کاری آهن فرآیندی است که در برخی از صنایع کاربرد دارد. در این فرآیند ورق فلزی تا محدوده تعین شده خم شده و شکل می‌گیرد تا بتوان از آن در کاربردهای مختلف استفاده کرد. معمولا برای این کار روش‌های مختلی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. اگر این سوال برایتان پیش آمده که بهترین روش خمکاری ورق آهن چیست، در ادامه با ما همراه باشید.

خمکاری ورق آهن چیست؟

فرآیند خم کاری آهن که به خمکاری ورق فلزی نیز شناخته می‌شود، شامل شکل دادن صفحات یا پروفیل‌های فلزی به شکل از پیش تعیین شده با اعمال نیرو و فشاری مشخص است. این امر باعث می‌شود که ورق‌های آهنی با زاویه‌ای خاص خم شوند و شکل خاصی را تشکیل دهند. در طول خمکاری هیچ آسیب یا شکستگی برای ورق آهن اتفاق نخواهد افتاد.

پرس بریک ابزاری است که معمولا از آن برای خم کردن آهن استفاده می کنند. این کار با پایین آوردن پانچ روی ورق فلزی انجام می شود. قبل از انجام فرآیند، ورق فلزی روی یک قالب قرار داده می شود. اگر چه این فرآیند ساده به نظر می‌رسد، اما خم کاری آهن بیش از آن چه که فکر می‌کنید مراحل مختلف دارد. چندین روش خمکاری ورق آهن وجود دارد که همگی از نظر عملکردی مشابه هستند، اما فرآیند مختلفی دارند.

 

برای انجام خدمات برش لیزر و خدمات خمکاری فلزات و خدمات جوشکاری co2 با همکاران ما در لیزر پلاس در ارتباط باشید.

راه های ارتباطی با ما: 02146889206   ,    09338888599    ,   آیدی اینستاگرام: laserplus_ir

کاربرد خم کاری آهن چیست؟

خمکاری ورق آهن

خمکاری ورق آهنی استفاده گسترده ای دارد که می‌توان از صنایع حمل و نقل، خودروسازی، ساختمانی و هوا فضا نام برد. هر کدام از این صنایع به شکل خاصی از ورقه‌ها به صورت خم کاری شده استفاده می‌کنند تا به اهداف کاری موردنظر خود برسند. گاهی اوقات از خم کاری آهن برای افزایش سفتی و مقاومت یک قطعه ورق فلزی استفاده می شود.

انواع خمکاری آهن

همان طور که اشاره شد، خم کاری آهن انواع مختلفی دارد که به شرح زیر هستند:

خمکاری کفی

در مورد خمکاری کفی باید گفت که فرآیند آن تقریبا شبیه خمکاری هوایی است. در این روش از پرس بریک برای پانچ کردن سطح کار استفاده می شود. بدین ترتیب ورق فلزی به شکل دقیق در می‌آید. بر خلاف خمکاری هوایی، لازم به ذکر است که در حین فرآیند قطعه با دیواره‌های قالب برخورد می‌کند.
فشار وارد شده در خم کاری آهن به روش کفی آن قدر زیاد نیست که روی ماده اثری ایجاد کند. خمکاری کفی دارای مزایای زیر نسبت به روش‌های دیگر است:

  • داشتن دقت بسیار بالا
  • به ازای هر قطعه خمکاری شده هزینه کمی دارد.
  • نیاز به داشتن سرمایه ذاری زیاد
  • نیاز به ابزار سفارشی در برخی اشکال
  • نیاز به فشار بیشتر نسبت به روش‌های دیگر خم کاری آهن

 

همچنین میتوانید بخوانید: بهترین روش خمکاری فلزات نازک

خمکاری هوایی

خمکاری اهن

رایج‌ترین روش خکماری آهن، روش هوایی است که در آن سطح قطعه به شکل U یا V تبدیل خواهد شد. این کار به سادگی با کوبیدن فلز با یک ابزار قوی و کارآمد انجام می‌شود. این ابزارها ممکن است در شانه‌های قالب و نوک متفاوت باشند. نکته قابل توجه در خمکاری هوایی این است که قطعه با دیواره‌های قالب برخورد نمی‌کند. برای خمکاری هوایی دقت زاویه انتخابی 45 درجه یا بالاتر است.
این امر بدین معنی است که شما نمی‌توانید قطعه فلزی را خمکاری کنید که زاویه آن کمتر از 45 درجه باشد. این روش تقریبا با هر فلزی صرف نظر از ضخامت آن سازگار است. همچنین یک فرآیند خمشی کم فشار بوده که در آن آسیب سطحی به ندرت برای ورق آهن رخ خواهد داد. با این حال، خمکاری هوایی چند محدودیت دارد که عبارتند از:

  • به ازای هر قطعه خمکاری شده باید هزینه زیادی بپردازید.
  • برای اشکال با زوایای حاد کوچک‌تر از 45 درجه مناسب نیست زیرا دقت خمش پایین است.

خمکاری V

این تکنیک بسیار ساده است و هزینه‌های پایین آن باعث شده است که در بین تولیدکنندگان بسیار محبوب باشد، اما همانند روش‌های دیگر از معایبی برخوردار است. ابزار کار آن روی سطوح فلز آثاری به جای می‌گذراند. زوایای خم شدن آن به شدت محدود است.

خمکاری با سنبه

خمکاری اهن

خم شدن با ماتریس یا سنبه روش دیگری است که در خم کاری آهن استفاده می‌شود. در این روش، قطعه فلزی بین یک قالب، پد و فلنج به سمت پایین نگه داشته می‌شود. در نتیجه، نیروی اعمال شده قطعه کار را خم می‌کند و به آن زاویه ای خاص می‌دهد. این روش از زوایای خمشی بیش از 90 درجه پشتیبانی نمی‌کند. اما مزیتی که نسبت به دیگر روش‌ها دارد این است که می‌توانید قطعه را در حال خم شدن گرد کنید. این کار به سادگی با افزودن مماس‌های زاویه از شعاع به قالب و فلنج انجام می شود.
در مقایسه با روش‌های دیگر، آسیب سطحی کم یا بدون آسیب است. نیروی اعمال شده به طور یکنواخت در سطح قطعه کار پخش می شود. از معایب این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روش خمکاری آهن هزینه بالایی دارد.
  • کیفیت خمکاری آن متوسط است.

خمکاری حلقه زنی

این روش به طور گسترده برای ساخت حلقه استفاده می‌شود. در حلقه زنی، یک ورق فلزی را با فشار 30 برابر بیشتر از هنگام خمکاری هوایی به قالب‌های زیرین فشار داده میشود. این کار باعث تغییر شمل دائمی ورقه آهن خواهد شد. دقت زاویه حلقه زنی در محدوده‌های مختلف متفاوت خواهد بود. این روش با مزایای زیر همراه است:

  • این روش به طور کلی دقت بسیار زیادی دارد.
  • از هر گونه دقت خمشی پشتیبانی می کند.
  • با این روش می‌توانید قطعاتی با طرح‌های قابل چاپ ایجاد کنید.

خمکاری چرخشی

خمکاری چرخشی فرایند پیچیده ای است که امکان دارد نتیجه آن لوله‌هایی با طیف وسیعی از شعاع خط مرکزی باشد. در اصل در این روش یک سنبه در داخل ورقه فلزی قرار می‌گیرد تا با قطر بیرونی به طور دقیق مطبقت داشته باشد. تکیه گاه داخلی از فروپاشی ورق آهنی جلوگیری خواهد کرد.

سخن پایانی

خم کاری آهن روشی است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و بدون آن نمی‌توان برخی از مراحل تولید را طی کرد. در این مطلب به چند نوع رایج خمکاری اشاره کردیم. استفاده از هر کدام این روش‌ها بستگی به بودجه موردنظر و نوع فلز دارد. همه این روش‌ها اغلب در فرآیند تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است که از خمکاری کفی برای تولید اجزای پیچیده و از روش حلقه زنی برای ساخت قطعات با حکاکی استفاده کنید. لیزر پلاس، یکی از مجموعه‌های معتبر در زمینه خم کاری آهن و سایر خدمات برش لیزری است. اگر قصد استفاده از خدمات را دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *