نحوه ساخت ستون باکس

ساختمان‌هایی که هرروزه مشاهده می‌کنید، همگی دارای اسکلت بندی و ستون هستند. این موارد برای ساخت نیاز به مصالح خاصی دارند تا بتوانند کاربردی و موثر باشند. از آن جایی که اسکلت بندی بسیار مهم است و بار ساختمان روی ستون قرار دارد، می‌توانید از ستون باکس استفاده کنید تا امنیت سازه را تضمین کنید. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که ساخت ستون باکس چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

برای انجام خدمات برش لیزر و خدمات خمکاری فلزات و خدمات جوشکاری co2 با همکاران ما در لیزر پلاس در ارتباط باشید.

راه های ارتباطی با ما: 02146889206   ,    09338888599    ,   آیدی اینستاگرام: laserplus_ir

ساخت ستون باکس چه کاربردی دارد؟

 ستون باکس box  فلزی

هر سازه و ساختمان قسمت‌های مختلفی دارد که ستون یکی از مهم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. ستون‌های یک ساختمان از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند که یکی از بهترین آن‌ها ستون باکس نام دارد. همچنین از ستون باکس‌ها در ساخت اسکلت ساختمان نیز استفاده می‌شود. ستون باکس‌ها از یک المان فلزی برخوردار هستند تا استحکام ساختمان را افزایش دهند. اگر در ساختمان هیچ‌گونه فلزی وجود نداشته باشد، مقاومت کششی تا حد زیادی پایین می‌آید. در نتیجه، ساختمان در معرض ریزش قرار می‌گیرد.

آموزش ساخت ستون باکس به صورت مرحله به مرحله

ستون باکس‌ها که به عنوان یک پروفیل شناخته می‌شوند، در ساختمان‌هایی که اسکلت فلزی دارند کاربرد دارند. برای ساخت آن باید مراحلی طی بشود که در ادامه ساخت ستون باکس را شرح خواهیم داد:

ساخت قالب

اولین مرحله از ساخت ستون باکس، تهیه یک فیکسچر یا قالب است که روی یک شاسی ساخت آن شروع می‌شود. مونتاژ را معمولا روی بال انجام می‌دهند و با رعایت فاصله طبق نقشه‌های کارگاهی دو جان مونتاژ می‌شوند. در این قسمت لبه بال بالایی روی بال زیرین مونتاژ خواهد شد.

مونتاژ ورقه‌ها

برای این که بتوانید دو وجه جان را روی بال زیرین مونتاژ کنید، باید ورقه‌های فلزی موجود را به صورت گونیا برش دهید. سپس آن‌ها را روی بال به شکلی که دو ورق جان در محل نهایی قرار بگیرند، خال جوش کنید. پس از این که مونتاژ را به پایان رساندید، باید ورقه‌های کوچک را جمع آوری کرده و هنگام ساخت ستون‌های بعدی دوباره از آن‌ها استفاده کنید. ورقه‌های مونتاژ شده را به وسیله گونیا و پتک آهنگری روی بال قرار دهید.

مونتاژ ورقه‌های سخت‌کننده

مونتاژ ورقه فلزی

تعدادی ورقه سخت‌کننده در ساخت ستون باکس استفاده می‌شود که وظیفه دارند استحکام موردنیاز ستون را فراهم کنند. در این مرحله ستون باکس به شکل یک مقطع U قرار گرفته است که باید طبق نقشه‌های ایجاد شده ورقه‌های سخت‌کننده رامونتاژ کتید. پس از جوشکاری جمع شدگی صورت می‌گیرد که برای آن باید اصول طول اضافه را رعایت کنید. لازم به ذکر است که این کار باید متناسب با اندازه جوش بال به جان و ضخامت ورق‌های موجود باشد.

استفاده از میله‌های مهار کننده

اگر ستون باکس تولید شده به شکل U باشد، ممکن است تغییر شکل در جان و بال به وجود بیاید که این امر توسط میله‌های مهارکننده قابل برطرف کردن خواهد بود. این میله‌ها باید در کل ستون قرار بگیرند. برای قرار داده میله‌های مهارکننده باید دقت کنید که دو جان و دو بال کاملا نسبت به یکدیگر مهار شده باشند.

انجام مونتاژ وجه چهارم

سخت کننده‌های داخل ستون باکس باید به صورت کامل جوش بخورند تا بتوانید وجه چهارم آن را مونتاژ کنید. از آن جایی که دیگر بعد از مونتاژ راه برگشتی وجود ندارد، وجه قبلی باید کاملا توسط بازرس یا مهندس ناظر تایید شود تا بتوانید مونتاژ وجه چهارم را شروع کنید. قبل از هر گونه اقدام نسبت به شروع مونتاژ باید ورق‌ها را تاب گیری کرده و صاف کنید. توجه کنید که این مرحله اجباری بوده و هیچ راهی فراری برای آن وجود ندارد.

مونتاژ وجه چهارم به چند روش انجام می‌شود؟

از آن جایی که وجه چهارم در ستون باکس بسیار مهم است، دو روش برای آن در نظر گرفته شده که به شرح زیر خواهند بود:

روش اول

وجه چهارم را باید به دقت به لبه‌های جان بچسبانید و از گونیا بودن آن‌ها نسبت به یکدیگر اطمینان حاصل کنید. اگر حس کردید که آن‌ها به یکدیگر نچسبیده‌اند، می‌توانید از یک گوه استفاده کنید تا وجه چهارم کاملا به گوشه‌های جان بچسبد. لبه‌های درز جوش کام احتمال دارد که به سنگ زنی نیاز داشته باشد. به همین دلیل، می‌توانید این عملیات را قبل از مونتاژ انجام دهید.

در این مرحله باید وجه چهارم را تکه کنید و آن‌ها را میان U مونتاژ شده و ترازهای ستون قرار دهید. این کار باید به شکلی انجام شود که امکان جوشکاری ورق‌های سخت وجود داشته باشد. این روش را بهتر است که در مقاطع بزرگ نجام دهید. ورق پشت بند برای اتصال ورق‌های بال، باید از ورق پشت بند استفاده کنید.

روش دوم

این روش نسبت به روش قبلی مراحل کمتری دارد. به همین دلیل، در بین مونتاژکاران از محبوبیت زیادی برخوردار است. برای انجام آن در ابتدا باید وجه چهارم را به صورت کامل بندزنی کنید و سپس آن را جوش کنید.

در این روش باید از جوش کام استفاده کنید تا بتوانید آن را به سخت کننده‌های داخلی متصل کنید. مونتاژکار برای اتصال و قرار دادن سخت کننده‌ها باید وجه چهارم را به خوبی اندازه گیری کرده و روی ورق را خط کشی کند.

ابعاد و اندازه‌های درز جوش باید کاملا مطابق با نقشه‌ها باشد تا مشکلی در این مرحله پیش نیاید. لازم به ذکر است که برش‌های الزامی باید توسط برش خودکار صورت پذیرد.

خرید ستون باکس از لیزر پلاس

خرید ستون باکس از لیزر پلاس

استفاده از ستون‌ها در بسیاری از سازه‌ها و ساختمان‌ها الزامی است و اگر از مقاوم سازی برای آن‌ها استفاده نکنید، ممکن است با خطرات جدی مواجه شوید. برخی از سازندگان ستون‌ها را با استفاده از مصالح معمولی می‌سازند که مقاومت کافی نداشته و ممکن است در دراز مدت به ساختمان آسیب بزند.

پس، باید از مصالحی استفاده کرد تا امنیت ساختمان تضمین شود. ستون باکس‌ها بدین منظور ساخته شدند تا این ویژگی را به ساختمان‌ها اضافه کنند.
با توجه به این که ستون باکس‌های مختلفی در بازار وجود دارد، ستون باکس‌های فلزی بیشتر کاربرد دارند، زیرا مقاومت بیشتری ارائه می‌دهند. در این مطلب، به روش ساخت ستون باکس فلزی پرداختیم که استفاده از این روش برای پیمانکاران واجب خواهد بود.

اگر قصد تهیه این ستون باکس‌ها را دارید، می‌توانید از فروشگاه ما یعنی لیزر پلاس اقدام به سفارش کنید. همچنین ما خدماتی را مبنی بر کار با انواع دستگاه‌ها ارائه خواهیم داد که می‌توانید از خدمات اعزام تکنسین به محل استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *