تفاوت جوشکاری میگ و مگ

جوشکاری در صنایع مختلف نقش مهمی را ایفا می‌کند. از جمله روش‌های موثر و سودمند در این حوزه جوشکاری‌های میگ و مگ هستند که جوشکاران از آن‌ها استفاده‌های زیادی می‌کنند. ممکن است برخی افراد تفاوت جوشکاری میگ و مگ را ندانند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت جوشکاری migو mag را به طور کامل شرح دهیم.

 

برای انجام خدمات برش لیزر و خدمات خمکاری فلزات و خدمات جوشکاری co2 با همکاران ما در لیزر پلاس در ارتباط باشید.

راه های ارتباطی با ما: 02146889206   ,    09338888599    ,   آیدی اینستاگرام: laserplus_ir

جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

جوشکاری قوس الکتریکی

هر دو جوشکاری میگ و مگ تحت عنوان جوشکاری قوس الکتریکی شناخته می‌شوند. جوشکاری قوس الکتریکی با استفاده از یک الکترود مصرفی تحت حفاظت یک گاز محافظ قوس الکتریکی انجام می‌شود. سیم فلز جامد از طریق یک فیدر خودکار به وسیله دستگاه میگ یا مگ هل داده می‌شود. انرژی آن نیز از طریق یک منبع تغذیه تامین خواهد شد.
دستگاه‌های جوشکار معمولا قابل حمل هستند و اندازه کوچکی دارند. قوس الکتریکی فلز موردنظر را ذوب می‌کند. سپس فلز در نظر گرفته برای جوشکاری به ناحیه مشخص شده منتقل می‌شود. ناحیه ای که در آن جوشکاری انجام می‌شود، توسط گاز مناسب از آلودگی‌ها محافظت می‌شود. همچنین این گازها باعث می‌شوند که دما در قوس الکتریکی کاملا ثابت بماند. گاز موجود در این فرآیند باید کاملا محافظت بشود تا با هوای بیرون از قوس واکنش ندهد و منفجر نشود.

بررسی فرآیند جوشکاری‌های میگ و مگ

تفاوت جوشکاری mig و mag

فرآیندهای میگ و مگ درست است که شباهت‌های زیادی به هم دارند، اما معمولا در موارد کوچکی تفاوت جوشکاری میگ و مگ آشکار می‌شود که لازم است آن‌ها را به صورت دقیق بررسی کنیم. به همین دلیل در ادامه فرآیندهای انجام هر کدام از جوشکاری‌ها را شرح می‌دهید:

فرآیند جوشکاری میگ

جوشکاری میگ یکی از روش‌های جوشکاری قوس الکتریکی است که در آن از گاز بی اثر یا خنثی به عنوان گاز محافظ استفاده می‌شود. به عنوان تفاوت جوشکاری migو mag باید گفت که نوع گاز استفاده تاثیر زیادی روی انجام فرآیند دارد. در جوشکاری میگ از یک قوس الکتریکی برای تولید گرمای زیاد برای ایجاد یک حوضچه جوش استفاده می‌شود تا در نهایت فلزات موردنظر را به هم جوش دهد. پس از شروع ذوب شدن، از دستگاه گاز محافظ خارج شده تا از خاموش شدن جلوگیری کند.
جوشکاری میگ بسیار متفاوت‌تر از سایر روش‌های جوشکاری است. گازهای بیاثری که در این فرآیند استفاده می‌شوند یک لایه بیرونی متشکل از الکترون‌ها دارند که کاملا غیر فعال است. به همین دلیل است که این روش در میان جوشکاران بسیار محبوب است. گازها به هیچ عنوان با آلاینده‌ها واکنش نمی‌دهند و احتمال خراب شدن فرآیند جوشکاری و انفجار ناگهانی کاهش می‌یابد. به عنوان گازهای خنثی، بیشتر از گازهای نجیب استفاده می‌شود که شامل زنون، کریپتون، رادون و نئون هستند.

فرآیند جوشکاری مگ

جوشکاری مگ دقیقا برعکس جوشکاری میگ است و در آن از گازهای فعال استفاده می‌شود. مانند روش قبلی، جوشکاری مگ هم برای ترکیب دو فلز و جوش دادن آن‌ها به هم از یک قوس الکتریکی استفاده می‌کند که باید توسط یک گاز تحت حفاظت قرار بگیرد. این کار از ورود آلاینده‌ها و آلودگی به آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. همان طور که اشاره شد، گاز فعال در این فرآیند اجباری است. این گاز گازی است که واکنش پذیرتر از گاز بی اثر است و این شامل ترکیبات آن نیز خواهد شد. گازهای فعال می‌توانند موارد زیر باشند:

  • هیدروژن
  • کلر
  • نیتروژن
  • اکسیژن
  • دی اکسید کربن

مقرون‌به‌صرفه‌ترین گاز فعال اغلب دی اکسید کربن است که به راحتی در دسترس است. یک گاز بی اثر صرفاً حوضچه جوش را از آلودگی محافظت می‌کند و هیچ اثر واکنشی مستقیمی با فرآیند جوش ندارد. اما استفاده از گاز فعال به عنوان محافظ به این معنی است که گاز تا حدی با حوضچه جوش واکنش نشان می‌دهد.

تفاوت جوشکاری میگ و مگ در چه مواردی است؟

این دو فرآیند اگر چه هدف‌های یکسانی دارند، اما تفاوت جوشکاری میگ و مگ باید بررسی شود تا جوشکاران بتوانند بهترین روش را انتخاب کنند. ترکیب گازها اولین موردی است که در این روش تفاوت دارد. اگر قصد دارید فرآیند جوشکاری را روی فلزات غیر آهنی مانند آلومنیوم انجام دهید، بهتر است از روش میگ استفاده کنید تا گاز بی اثر با آن‌ها واکنش ندهد.
در مواردی که این مورد برای شما مهم نیست و از فلزات آهنی استفاده می‌کنید، می‌توانید جوشکاری مگ را انتخاب کنید. در این صورت گاز استفاده شده با تمام حوضچه جوش واکنش خواهد داد و بر خواص شیمیایی و مکانیکی فلزات موردنظر تاثیر می‌گذارد. کیفیت جوشکاری با استفاده از روش میگ بیشتر خواهد شد، زیرا گاز انتخاب شده هیچ تاثیری بر فلزات نخواهد گذاشت.

شباهت‌های دو روش جوشکاری میگ و مگ

شباهت‌های دو روش جوشکاری میگ و مگ

علاوه بر تفاوت جوشکاری میگ و مگ، این دو روش شباهت‌هایی هم با یکدیگر دارند که باید آن‌ها را هم بررسی کنیم. این دو روش هر دو زیر مجموعه جوشکاری قوس الکتریکی هستند که باید در آن‌ها از گازهای محافظ استفاده کنید.

مزایای استفاده از جوشکاری میگ و مگ

جوشکاری‌های میگ و مگ مزایای زیادی دارند که باعث می‌شود در بین جوشکاران محبوب باشند. این مزایا به شرح زیر هستند:

کیفیت

جوشکاری‌های میگ و مگ هر دو جوش‌هایی باکیفیت در فلزات ایجاد می‌کنند که می‌توان با نظم کامل فلزات را به هم جوش داد.

سرعت

سایر روش‌های جوشکاری معمولا سرعت پایینی دارند و مدت زمان زیادی برای جوش دادن فلزات نیاز دارند. به عنوان جوشکار، می‌توانید از روش‌های میگ و مگ استفاده کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن جوشکاری را به پایان برسانید. الکترود سیم به طور خودکار باز می‌شود و به لطف قوس الکتریکی، همجوشی فوراً انجام می‌شود. جوشکاری قطعات بزرگ در زمان کوتاهی امکان‌پذیر است که باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

میزان شکست

تفاوت جوشکاری میگ و مگ محدودیتی ایجاد نمی‌کند و پس از پایان فرآیند کمترین میزان پاشش و دود را خواهید داشت. این بدین معنی است که پس زدن کمتری را مشاهده خواهید کرد. در نتیجه، مواد مصرفی هدر نمی‌روند و هزینه‌های تولید کاهش خواهد یافت.

تطبیق پذیری

جوشکاری‌های میگ و مگ بسیار انطباق پذیر هستند و می‌توان از آن‌ها برای فلزات مختلفی استفاده کرد. مس، برنج، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ از جمله موادی هستند که در این جوشکاری‌ها قابل استفاده هستند و فقط کافی است گاز و الکترود مناسب هر کدام را انتخاب کنید.

کلام آخر

انتخاب بهترین روش در جوشکاری فلزات موضوع بسیار مهمی است که بودجه مصرفی شما را تعیین خواهد کرد. میگ و مگ از بهترین روش‌های جوشکاری هستند که در این مطلب به تفاوت جوشکاری میگ و مگ اشاره کردیم. برای استفاده از خدمات این جوشکاری‌ها می‌توانید با مجموعه ما یعنی لیزر پلاس در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *