جوشکاری مگ

روش‌های زیادی برای جوشکاری فلزات وجود دارد که هرکدام می‌توانند در پروژه‌های مختلف موثر باشند. یکی از رایج‌ترین فرآیندها که مقاومت و استحکام فلزات را بالا می‌برد، جوشکاری مگ است. این جوشکاری با استفاده از گاز انجام می‌شود و با سایر جوشکاری‌های موجود متفاوت است. با استفاده از آن می‌توان پیوند مستحکم و مقاومی را بین فلزات مختلف به وجود آورد. اگر این سوال برای شما هم پیش آمده که این روش چگونه انجام می‌شود، در ادامه با ما همراه باشید.

برای انجام خدمات برش لیزر و خدمات خمکاری فلزات و خدمات جوشکاری co2 با همکاران ما در لیزر پلاس در ارتباط باشید.

راه های ارتباطی با ما: 02146889206   ,    09338888599    ,   آیدی اینستاگرام: laserplus_ir

جوشکاری مگ چیست؟

جوشکاری mag که به عنوان جوش قوس فلزی با گاز فعال شناخته می‌شود، شبیه به جوشکاری میگ است، اما با این تفاوت که نوع گازهای استفاده شده در این روش ماهیت متفاوتی با روش میگ دارند. به جای گازهای بی اثر مانند نیتروژن یا هلیوم، در جوشکاری مگ، ترکیبی از گازهای فعال مانند اکسیژن یا دی اکسید کربن با گازهای بی اثر مانند آرگون استفاده می‌شود. در این روش نسبت ترکیب گازها را می‌توانید تغییر دهید، اما هدف افزودن گرما، ایجاد پایداری قوس و بهبود جریان حوضچه جوش هنگام جوشکاری است.
معمولا بیشتر افراد از اکسیژن استفاده نمی‌کنند و دی اکسید کربن را جایگزین آن خواهند کرد. این ترکیب ارزان‌تر از آرگون خالص است و در حین حال می‌تواند مزیتی ماننند جوشکاری تمیز را به شما ارائه کند. شما در حین جوشکاری می‌توانید از کربن دی اکسید صد درصد استفاده کنید، اما احتمال این که کیفیت قوس پایین بیاید وجود دارد.

جوشکاری mag چگونه انجام می‌شود؟

جوشکاری mag

در طی این فرآیند، یک قوس الکتریکی بین فلزی که روی آن کار می‌شود و یک الکترود ایجاد می‌شود. گرمای کافی به قطعات می‌رسد و به ذوب آن‌ها کمک می‌کند. این کار باعث ایجاد یک پیوند دائمی خواهد شد. دی اکسید کربن به عنوان یک گاز محافظ فعال از نازل خارج می‌شود تا از قوس الکتریکی برای جلوگیری از ورود آلودگی‌ها محافظت کند.
بنابراین، در حین ذوب شدن تا حدی با فولاد واکنش می‌دهد. از آن جایی که گرما در حین فرآیند زیاد است، دی اکسید کربن به اکسیژن و مونوکسید کربن تجزیه خواهد شد که به دنبال خود اکسیداسیون جزئی ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که این نوع جوشکاری برای آلیاژها و فولادهای سبک مناسب نیست. اگرچه جوش mag برای همه مواد مناسب نیست و درز جوش داده شده کمی عریض‌تر می‌شود، اما برای فولاد معمولی بسیار مناسب است، زیرا این روش جوشکاری در بین روش‌های دیگر مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه خواهد بود.

استفاده از حالت‌های انتقال مگ

هنگام انجام فرآیند مگ می‌توانید از حالت‌های مختلف انتقال استفاده کنید. بدین ترتیب فلز از الکترود به قطعه کار فرستاده می‌شود. چند حالت اساسی برای فرایندهای مگ به وجود می‌آید که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • اسپری: در این حالت قطرات ریز فلز در سرتاسر قوس پاشیده می‌شود. برای دستیابی به این حالت، از ترکیب حاوی آرگون و اکسیژن باید استفاده کنید.
  • گلوبولار: فلزات قابل انتقال را در سرتاسر قوس الکتریکی در مواقعی که قطرات آن‌ها بزرگ‌تر از الکترود می‌شود جوش دهید. این حالت معمولاً روی فولاد کربنی استفاده می‌شود، بنابراین معمولاً در جوش‌های MAG که از گازهای محافظ CO2 استفاده می‌کنند استفاده می‌شود.

معرفی مزایای جوشکاری مگ

مزایای جوشکاری مگ

از آن جایی که این روش جوشکاری یکی از رایج‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌رود، دارای مزایای مختلفی است که عبارتند از:

  • سرعت کار بالا: جوشکاری مگ یک عملیات سبک شمرده می‌شود، به همین دلیل جوشکاران می‌توانند با سرعت بالا در قسمت‌های مختلف جوشکاری را انجام دهند.
  • ایجاد آلودگی کمتر: از آن جایی که در این روش از یک گاز محافظ استفاده می‌شود، کمترین پاشش ایجاد شده و پس از اتمام جوشکاری هیچ آلودگی برای تمیز کردن وجود ندارد.
  • مقرون به صرفه بودن: بر خلاف جوشکاری میگ که می‌تواند قیمت و هزینه زیادی برای راه اندازی داشته باشد، این روش بسیار ارزان است، زیرا هیچ الکترودی در طی فرآیند نمی‌سوزد و شما در هر بار جوشکاری مجبور به تعویض آن نیستید.
  • داشتن هماهنگی و تطبیق پذیری: جوشکاری mag را می‌توان در هر موقعیتی انجام داد و محدودیتی برای این کار وجود ندارد.

جوشکاری مگ در چه صنایعی کاربرد دارد؟

جوشکاری مگ را می‌توان در طیف وسیعی از صنایع و کاربردها به کار برد. این صنایع معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • تولید
  • جوشکاری لوله‌ها
  • کشتی سازی
  • نگهداری و تولید خودرو

از تاسیسات صنعتی بزرگ گرفته تا تعمیرگاه‌های کوچک‌تر، جوش MAG یک گزینه محبوب است و برای بسیاری از کاربردها استفاده می‌شود. مخلوط‌های گاز فعال مورد استفاده در این فرآیند عمدتاً برای جوشکاری فولادها توسعه یافته‌اند.

چه تفاوتی بین جوشکاری میگ و مگ وجود دارد؟

جوشکاری میگ و مگ

جوشکاری‌های میگ و مگ دو روش زیر مجموعه جوشکاری قوس الکتریکی هستند که هر کدام تحت شرایط خاصی انجام می‌شوند. جوشکاری قوس الکتریکی فقط زمانی کار می‌کند که از یک گاز محافظ برای محافظت از قوس الکتریکی ایجاد شده در برابر آلودگی و ثابت نگه داشتن دما استفاده شود. بدون گاز محافظ، فرآیند جوشکاری‌های میگ و مگ ناقص می‌ماند، زیرا حوضچه جوش و سایر فلزات با اکسیژن و سایر مولکول‌های موجود در جو واکنش خواهند داد.
تفاوت اصلی این دو روش در نوع گاز استفاده شده است. به طوری که در روش میگ گازهای خنثی و بی اثر به کار گرفته می‌شود و در روش جوشکاری مگ از گازهای فعال استفاده خواهد شد. به عنوان زیرگروه‌های جوش قوس الکتریکی، هر دو فرآیند MIG و MAG ظرفیت ایجاد جوش‌های با کیفیت بالا را دارند که بادوام و طولانی مدت هستند.
هر فرآیند به صورت جداگانه ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌کند که آن را برای کاربردهای متفاوت متمایز خواهد کرد. جوشکاری میگ سرعت بالایی دارد استفاده از آن آسان است. این در حالی است که جوش MAG باعث افزایش نفوذ و گرمای ورودی می‌شود، بنابراین با مواد ضخیم‌تر و صنایع خاص بهتر کار می‌کند.

سخن پایانی

اگر اطلاعات کافی داشته باشید، می‌دانید که برخی از صنایع نیاز به جوشکاری دارند و فلزات بدون جوشکاری در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند. چیزی که برای تولیدکنندگان و جوشکاران مهم است، انتخاب روشی ایده‌آل و مقرون‌به‌صرفه است که فرآیند جوشکاری را بدون نقص انجام دهد. جوشکاری mag یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در صنایع مختلف است که فلزات را به بهترین نحو جوشکاری می‌کند بدون این که ذره‌ای آلودگی از خود به جای بگذارد. برای استفاده از این جوشکاری و خدمات دیگر می‌توانید از مجموعه ما یعنی لیزر پلاس کمک بگیرید. کافی است به سایت ما مراجعه کرده و با شماره تلفن درج شده تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *